Saturday, January 28, 2012

Kerana Mu Emas



hai

hari ini nak cerita siki pasal emas, semua orang tahu akan bertapa besar nilainya dan syukur dari sejak dahulu kala lagi tanah melayu ini kaya dengan emas tidak pernah susut pun lagi, sebab itu lah kita dijajah oleh kuasa asing yang inginkan kelebihan yang ade dibumi tanah melayu ini.

Bercakap pasal emas mesti sinonim dengan wanita kerana mereka sajalah yang dibenarkan menggunakan dalam bentuk perhiasan diri, namun hari ini emas menjadi sedikit kegilaan para pelabur emas dikalangan orang lelaki, ketika dulu yang saya tahu hanya keluar masak kedai pajak gadai untuk mendapatkan wang tatkala sukar dan kini pun masih lakukan juga, maklumlah orang susah.

Posting kali ini adalah untuk menjawab mengapa barang kemas lebih bernilai dalam pelaburan emas, terlebih dahulu mohon maaflah kepada geng-geng penjual jongkong wafer dinar emas ni. kalau anda semua lihat web-web mereka mesti posting hadis kata emas adalah yang paling bernilai diakhir zaman nanti...cuba anda tanya diri sendiri akhir zaman tu bile? sudah tentu tak boleh jawab, betulkan? apatah saya ini pun tak tahu bila akhir zaman sebenar dan kiamat, Ingatlah Allah dah berkata kata sesungguhnya kiamat itu rahsia DIA!

Nah! berbondong bondong umat melayu ni yang beli emas dalam bentuk goldbar/bullion/wafer dinar dalam hati mereka gembira ade simpanan pelaburan emas, walhal penjual compy bank yang untung gila gila menjual emas kepada mereka ini.oklah kalau anda ade modal belilah emas dari KFH PAMP dan ape-ape jua dalam sarung dan koyakkan sarung serta keluarkan emas tersebut cuba pergi gadai/pajak/bank, saya yakin anda akan mendapat pulangan wang yang sangat rugi.Ada pula bank tawarkan dalam saving acc emas, alahai... rugi kalau kita melabur tapi emas itu tidak nampak, hanya angka saja sudah tentu emas itu tiada.Dan ada lebih bijak lagi minta anda labur duit selepuk haaa bulan-bulan dapat income... gila ape skim ini, Allah kata kite kena usaha nak cari rezeki bukan sandarkan sesuatu untuk dapat rezeki dari DIA.Dan malang ada satu negeri itu keluarkan dinar emas, dinar nya tidak diterima oleh negeri lain dan hanya untuk dagangan dalam negeri tersebut saja.. alahai kesianya.

Mengapa saya selalu melabur dalam barang kemas?

Kerana kadar kecairan emas yang amat tinggi! dimana ia mudah trade in, harga gadai/pajak tinggi, diterima dimana-mana saja kedai emas dibawah persatuan barang kemas emas malaysia(PGJAM) andai terdesak kat luar negara ia masih ada nilai yang baik. kalau anda beli dinar/buillon/bar banyak-banyak tak kesian ke kepada isteri anda? merajuk dia nanti dan lebih baik beli barang kemas bagi isteri anda semua cantik bergaya pakai emas.Andai tak cukup duit gi ahranu untuk modal kewangan.

Kalau ada yang kata "takpe kita trade in dinar/buillon/bar kat compy balik untuk dapatkan wang" anda betul tapi nilai belian semula adalah amat rendah, andai beli dinar masa itu harga RM780 dan dibeli semula harga sekarang katalah RM747 bukan ke satu kerugian, hmm tak mengapa duit anda hehe. dan apa yang paling saya risaukan terjadinya emas celup (dinar/goldbar/coin/wafer) ia akan memberikan kerugian kepada pembeli.

Namun anda semua jangan lupa jika emas tidak dipakai dan melebih simpanan sebanyak 85gram maka wajib zakatkan katakanlah.

ade RM4000 nilai semasa dan 2.5% nilai yang perlu dikeluarkan
RM 4,000 X 2.5% = RM 100
jadi bayarlah RM100 kat pusat zakat.

Oklah saya akan beritahu mengenai mengapa ia penting untuk akhir zaman.

1. ia adalah wang anda.
2. emas memberikan nilai tambah ekonomi ISLAM kerana kita ada satu sistem yang cukup baik.
3. emas menjadikan anda ade kuasa "tawar menawar" dalam segala hal dunia.

Anda semua jangan risau segala apa jua bentuk emas pada masa itu akan berguna asalkan yang asli bukan tiruan.


hehe

No comments: