Friday, May 15, 2015

Pelarian atau Pendatang



Ok, baiklah sekarang kita sambung semula mengenai lambakkan warga asing kali ini lebih tertumpu pada etnik yang dikatakan pelarian rohingya.



1.Secara ringkasnya jutan tentera masih menguasai sistem pemerintahan di negara terbabit, walaupun mereka dakwa mula mengamalkan demokrasi tertapi tidak, pemimpin negera terbabit terdiri dari kalangan pegawai tentera menjadi pegawai kerajaan.

2.Pelarian ini kebanyakkanya dibawa melalui sendiket pemerdagangan manusia dan dibantu oleh UNHCR, satu dakwaan berat namun itulah yang terjadi dimana setiap mereka mudah mendapatkan Kad pelarian tersebut.

3.Sendiket ini begerak aktif melalui bantuan kakitangan kerajaan burma itu sendiri kerana rasuah dinegara mereka amat tinggi dan sistem kawalan keselamatan amat longgar.mereka juga mempunyai rangkaian kegiatan meliputi pintu masuk thailand ke malaysia

4.Mereka adakalanya bergerak dari pantai barat rahkie, dan ada yang bergerak keluar melalui tanintharyi ke jalan laut melalui bot dan darat melalui thailand, mereka yang islam biasanya mempunyai dua nama, satu nama islam dan satu nama budha, apabila bergerak melalui darat mereka lebih menjadi budha.

5.Mereka ini sanggup menipu agama masing-masing demi matlamat untuk sampai ke malaysia, malaysia adalah pusat tumpuan sendiket

6.Dari manakah mereka dapat bot bot besar itu? ya semua itu melalui sendiket

7.Penemuan kem sementara pelarian di sempadan thailand malaysia membuktikan ia satu kegiatan terancang melalui penglibatan orang tertentu di burma thailand dan malaysia, orang orang tertentu ini boleh jadi pihak sendiket warga tempatan, pegawai kerajaan mahupun dari UNHCR itu sendiri.

8.Persoalan timbul perlukah kita menerima? kalau jawapan saya ialah TIDAK sama sekali kerana kita tidak dapat pastikan adakah mereka benar benar rohingya? atau menyamar pelarian rohingya untuk ke malaysia melalui kuasa UNHCR.

9.Pandangan rohingya dari warga burma yang nuteral, mereka kuat menipu suka besar kepala itulah rata rata jawapan mereka, dan anda bandingkan mereka yang ada disini sekejap macam islam sekejap macam budha, sikap rohingya yang menetap di sini amat besar kepala apabila berada dalam komuniti yang ramai.

10. Sebagai contoh pasar borong selayang bolah dikatakan dikuasai oleh rohingya(burma) dengan jumlah yang ramai mereka reka satu rantaian ekonomi seperti mana orang aceh, minang monopoli perniagaan disesuatu kawasan, kalau tidak percaya lihat di Kuala lumpur dimana lokasi utama mereka berada, kita semua tahu bukan ......

11.kebanjiran mereka menyebabkan masalah sosial disesuatu tempat seperti gaduh, mabuk dan mengganggu warga tempatan..

12. Pada padangan saya, kerajaan seharusnya memperketatkan kawalan perairan selat melaka dengan menjadikan Pulau perak pangkalan hadapan supaya dilengkapi kemudahan jeti, lapangan terbang, bot atur cepat, sistem kuasa elektrik melalui solar, wind turbine, persenjataan, air mentah. dan tempat tinggal bagi anggota bertugas.

13.Kerajaan perlu perkenalkan had tempoh menduduki malaysia kepada UNHCR sekurang kurangya 2 tahun dan meminta UNHCR mendapatkan lokasi lain bagi mereke terbabit.

14.Memperkenalkan teknologi nano implan kepada mereka, supaya mudah dijejaki walaupun ia belanja besar ia efektif dalam menjalankan penguatkuasaan dan seharusnya di gunakan kepada semua pendatang @ pelarian ini

15.Mencari jalan penyelesaian dengan negara terlibat supaya kegiatan ini dapat dikurangkan

16.Dengan cara kasar halau saja sebelum memasuki malaysia, ini mesti ramai tidak setuju tak mengapa cuma kita semua harus terima saja akibatnya dikemudian hari.

17. Pada saya ini bukan masalah belas kasihan, ini adalah masalah kegiatan haram, semakin dibiarkan semakin parah, kerana kerajaan perlu mengeluarkan belanja besar bagi membina pusat tahanan, memberi makan minum dan kemudaan asas yang lain.

18.Sehingga kini tiada negera yang sudi menerima mereka dengan jumlah besar, sebaliknya tapisan amat ketat dan terpaksa duduklah di malaysia dengan menggunakan wang kerajaan hasil dari kita semua.

19.kebanjiran mereka tidak kira dari rohingya, bangla, indonesia, afrika dan china memberi kesan buruk pada waktu mendatang..

20.Sama sama kita renungkan untuk kebajikan bersama.

Sekian

2 comments:

Anonymous said...

Penulis telah terpengaruh dengan sangat mendalam dalam khayalan sempadan negara bangsa. Nanti datang Khalifah, pastilah tiada lagi sempadan passport sempadan negara. Sementara itu, fikirkan jika kamu yang merempat ke negara orang. Dan Sementara tu, halaulah sebanyak mungkin mereka yang bermasalah, tak terkecuali halau juga melayu yang bermasalah. Ok bye

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
Telephone..Number:[+60]1123759663
email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia
[[[[di atas adalah data peribadi saya]]]]]
Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]