Wednesday, May 20, 2015

Pelarian atau Pendatang ii




1. Di media sosial ramai yang amok mengenai polisi kerajaan dan mendakwa kerajaan tidak membantu lansung, sedangkan kerajaan sebelum ini telah banyak membantu secara senyap.

2.Perlu difahami mereka adalah mangsa pembersihan etnik, didalam masa sama terdapat sindiket human trafficking mengambil kesempatan keatas mangsa mangsa tersebut.

3.Konflik yang berlaku adalah berkaitan dengan pembersihan etnik rohingya, apabila melibatkan dua etnik yang mana satu dominan islam dan satu lagi sebaliknya ia dipandang menjadi isu agama.

4.Katakanlah berlaku satu senario di malaysia, dimana islam di cerca kuat oleh satu golongan kaum yang beragama bukan islam, apabila majoriti islam dimana di anuti oleh orang melayu jadi amok, maka ia dipandang sebagai perkauman, itulah yang berlaku di burma dan penafsiran media amat berbeza beza.

5.Permusuhan etnik ini telah lama berlaku, wilayah rohingya ini lebih dekat dengan negara bangla jadi penerapan islam agak mudah, pendek kata islam keturunan, wilayah rohingya ada hubungan kekeluargaan seperti mana selatan thai dan malaysia. ini disebabkan faktor sejarah kerajaan rohingya itu sendiri.

6.Menjadi persoalan benarkah 100% tersebut perlarian rohingya? dan jawapanya tidak, terdapat warga bangla mengambil kesempatan melalui agen human trafficking seludup masuk bersama pelarian tersebut.katakanlah orang melayu kelantan dan melayu selatan thai disatukan kemudian ditanya kepada orang indonesia mana satu dari malaysia dan selatan thai, sudah pasti keliru kerana iras hampir sama dan 100% melayu.

7.Ada yang berkata bumi milik Allah, mereka saudara seagama. Ya memang benar tertapi anda melihat pada konteks kecil, bukanya melihat dari keseluruhannya, mengapa saya berkata bergitu? kerana malaysia pada hari ini bukan saja didiami oleh orang melayu agamanya islam bahkan berbilang kaum, jadi apa perlu ahli politik islam menjawap kepada persoalan kaum lain mengatakan kerajaan dipimpin oleh melayu islam lebih cenderung membantu rakyat luar, jika mereka tidak kuasa undi bolehlah senyap, sekarang mereka juga berkuasa, bahkan kuasa bukan islam amat dominan melalui ekonomi, apabila ekonomi dikawal oleh bukan islam maka apa yang berani dibuat oleh kerajaan, nak harapkan DSNR? ahhh bahkan namanya pun jadi cina....

8.Pelarian rohingya dan bosnia adalah dua keadaan berbeza, walaupun kedua duanya pembersihan etnik, bezanya bosnia mendapat tempat di UN(united nation) kerana ada kepentingan kepada satu golongan "perancang" berbanding burma dengan keadaan politik dikuasai junta tentera dan ekonomi tidak stabil "pelabur" mana yang berani?

9. Rejeki milik Allah, Ya memang benar tertapi anda faham ke perangai ahli politik malaysia ini? adakah mereka adil terhadap kamu semua, jadi adakah adil didalam sistem ekonomi yang membebankan anda semua ditambah beban untuk menyara mereka dan anda semua perlu kongsi hak kebebasan dengan mereka? adakah anda merasa aman dengan kebanjiran warga asing yang mula naik tocang terhadapan penduduk malaysia. kalau anda rasa selesa, sila ke mana mana pusat tahanan, penempatan warga asing ini ambil dan sara idup mereka boleh ke? jika tidak mampu.. mana kata kata manis kamu, mereka saudara seagama!, rejeki milik Allah? meletakkan kesilapan terhadap kerajaan adalah tidak adil sama sekali.

10. Jika anda semua di zaman hijrah nabi antara kaum muhajirin dan ansar adalah amat berbeza, mereka saling bantu membantu sesama mereka dan bukanya meletakkan semua beban kepada nabi. kalau nak ikut sangat, maka silakan ambil mereka tinggal bersama anda semua.

11. Mungkin anda lupa bagaimana kerajaan membantu org hanyut vietnam,jika ya maka benarlah melayu mudah lupa, vietnam mampu menerima semua itu pun setelah pelbagai rundingan dan tekanan. dan kerajaan sendiri mendapat halangan apabila menghantar pulang kenegara asal oleh mereka yang diberikan kemudahan tersebut. sebaliknya rohingya tiada mana mana negera lain yang mahukan mereka.Anda lihat sendiri turun ke kawasan mereka di selangor, kuala lumpur bagaimana besarnya kepala mereka terhadap penduduk tempatan baik islam atau budha

12.Pemenang hadiah nobel aun san syuki dan pengikut hanya alat untuk "perancang" dari luar untuk menguasai burma. adakah beliau bersuara lantang mengenai masalah kemanusiaan etnik tersebut?


Apa perlu kerajaan lakukan?

13. sudah sampai masanya kerajaan memikirkan untuk menjadikan pulau perak sebagai pangkalan hadapan dengan melakukan penambakkan laut bagi menempatkan aset tertentu supaya cegah rintang dapat dilakukan dengan baik.

14. Jika pulau bidong menjadi transit, maka saya syorkan pulau jejerak dijadikan penempatan bagi pelarian pendatang rohingya terbabit.

15. Memberi tekanan terhadap burma melalui PBB supaya menerima dapat dihantar pemerhati di wilayah terbabit

sedikit pandangan

terima kasih kepada komen, jika anda lahir tahun 70 hingga 2007 tak payah mimpi sangatlah untuk bersama khalifah akhir zaman, masa itu anda dah tua tua jika umur panjang, tertapi sebaliknya tingkatkan amalan masing masing lebih utama dari semuanya dan perlu di ingat di zaman tersebut rata rata ramai islam dan islam dipuncak kejayaan. jika berlaku apa-apa buruk di malaysia saya tidak akan lari bahkan lawan tetap lawan, biar kalah berjuang jangan kalah mengalah ia lebih pondan dari pondan, lihat saja saudara jauh di palestine adakah mereka mengambil jalan mudah melarikan diri? adakah pahlawan kita lari dari berlawan dengan penjajah? jadi anda tanya diri sendiri apakah rohingya mempunyai jati diri yang kuat? fikirkanlah....

jangan biarkan sejarah sulit merdeka mesti menerima bukan melayu berulang lagi pada hari ini dengan cara baru....

sekian

http://www.islamtoleran.com/fakta-dari-fitnah-yang-dibengkokan-mengenai-pembantaian-umat-muslim-di-burma/

2 comments:

Anonymous said...

Assalamu"alaikum,x payah kita terlampau yakin dgn keyakinan kita bahawa mereka yg lahir th 70an x dpt menemui khalifah yg diwar2kan.Ini rahsia hanya mereka bertaraf wali Allah shj inshaaAllah mengetahui itu pun bukan utk dicanangkan merata laman maya maaf adm mereka sendiri x suka utk bercerita hal tersebut dan sebolehnya mereka ingin lari dari topik perbualan.SUDAH LAHIR TAPI BELUM ZAHIR Wallahu'alam

OrgOrg said...

salam saudara, saya tujukan kepada mereka yang acah2 alim, saya tahu beliau dah lahir. kalau tuan dah jumpa syukurlah, sebab itu saya membidas golongan yang acah2 alim, untuk beliau sah pon makan masa lama lagi melainkan Allah nak segera

terima kasih

maaf lambat balas komen