Tuesday, September 25, 2012

Ringkasan Perjalanan





Hi Pembaca semua berikut adalah ringkasan perjalanan

Sejarah manusia perlu ditulis berdasarkan Al-Quran dimana para nabi yang diutuskan menjadi tanda aras sesuatu perkembangan zaman tersebut

Adam a.s
Idris a.s
Nuh a.s
Salleh a.s
Ibrahim a.s
luth a.s
Ismail a.s
Ishak a.s
Ya`qub a.s
Yusuf a.s
Ayub a.s
Syuib a.s
Musa a.s
Harun a.s
Zulkifli a.s
Daud a.s
Sulaiman a.s
Ilysa a.s
Ilyasa a.s
Yunus a.s
Zakaria a.s
Yahya a.s
Isa
Muhammad s.a.w

Peta Dunia
Peta Dunia hari ini telah banyak berubah, kalau anda rajin takpayah chek satu dunia tapi cube selidiki nama nama tempat di semenanjung akan lihat nama nama tempat seperti kuala, ujung, teluk, hulu. sebagai contoh negeri perak ada banyak lokasi bernama bergitu tertapi terletak jauh didaratan. ada tanah dikawasanya adalah berpasir, banjaran bintang hingga ke kuala selangor adalah lautan selat.

Bermulanya Kelahiran Baharu
Setelah Era nabi Adam dan Idris dizaman nabi Nuh adalah permulaan untuk kehidupan yang baru. setelah banjir besar melanda bumi, manusia di zaman nabi nuh memulakan kehidupan yang baru setelah berada didalam bahtera mereka kembali bertebaran mencari lokasi dan berkomuniti serta berkembang, ada yang cuba mencari tempat asal mereka yakni di timur jauh mereka menempuhi pelbagai rintangan dan cabaran untuk sampai ditanah asal mereka, kembalinya mereka juga bersama haiwan ternakan tumbuhan, proses pindah randah bergitu lama, ada juga dikalangan mereka terus tinggal dan mengembangkan zuriat dikawasan yang dilalui oleh pengembara ini.

Promised Land
Akhirnya perjalanan bangsa kembali ditanah asal mereka (lemuria), setelah menyepi seketika mereka kembali membentuk negara, ekonomi, masyarakat. mereka juga kembali berhubung dengan barat melalui jalan yang dilalui, lautan.

Nabi Ibrahim
munculnya Nabi Ibrahim tatkala kesesatan dan bermacam hal melanda umat dunia beliau telah kemerata tempat didunia dan telah sampai ke timur jauh dalam berdakwah. disinilah nabi ibrahim telah dikatakan berkahwin dengan gadis yang dikatakan "keturah" maka lahirlah zuriat dari keturunan nabi ibrahim, nabi ibrahim telah kembali ke tempat asalnya dan tinggalah zuriatnya disebelah timur hari berganti malam, minggu berganti bulan, bulan berganti tahun keturunan ini terus berkembang pesat.

Sejarah terus berlalu dan berkembang ketamdunan bangsa ini telah menjalinkan hubungan diplomatik ekonomi dengan kerajaan timur tengah eropah, mereka sentiasa dicemburui oleh musuh dengan kekayaan semulajadi.

Setelah Nabi Muhammad s.a.w wafat
Hukum alam sesuatu adalah berulang ulang setelah bermacam perkara berlaku maka gelombang kedua penghijrahan terus mencari promised land dan mereka telah bertemu serta bermasyarakat dengan penduduk asal sebelum gelombang penghijrahan kedua berlaku, mereka yang berhijrah ini terdiri dari kalangan ahlul bait berserta pengikutnya kerana tidak tahan dengan nasib menimpa dizaman kerajaan umayyah dan abbasiah.

Tamadun digua? gunung?
Tinggalan tamadun di gua gua bukanlah bermakna kita orang gua tapi gua dijadikan tempat persembunyian perlindungan simpanan harta makanan serta tempat semadi jasad, mereka yang didalam gua ini adalah sebahagian yang menyelamatkan diri ketika era banjir besar, banjir besar dunia bukanlah bermakna abis tenggelam satu dunia, kaum maya telah membina peradaan di puncak gunung yang tinggi.

Beruntunglah saudara semua tinggal dimalaysia, hargai nikamat ini sebelum Allah mengubah skript dan menimpakan bala bencana yang dahsyat, anda semua perlu faham bala bencana bukan semata banjir gunung berapi tapi boleh jadi dikalangan masyarakat melalui penyakit diri, sosial dan ekonomi.

kembalilah bersama islam, kalau pun masih merangkak tidak pandai tak mengapa, kita usaha perbaiki diri

insyaallah Islam itu benar, jika anda bukan islam yang membaca kembalilah ajaran yang sebenar .

sekian




 

6 comments:

AbdElHmyd said...

Salam Tuan Rumah,

Penulisan yang baik, walaupun ringkas.

Pada pendapat peribadi hamba yang tidak seberapa ni, sebelum kembali kepada Islam, kita haruslah mendalami Rukun Iman terlebih dahulu.

Pertama-tama ialah Beriman Kepada Allah (Beriman!, bukan percaya).

Selepas betul-betul beriman kepadaNya, barulah sah Rukun Islam yang pertama - Mengucap (Nafi+Ithbat) 2 Kalimah Syahadah.

Kita nak berjanji bersumpah setia & menyatakan cinta, namun kita tidak kenal dengan Nama & Sang Empunya Nama.

Nak aqad nikah, tapi tidak tahu dengan siapa hendak dinikahi. Sahkah aqad tersebut?

Ingin beri hadiah kepada yang tersayang, tapi tidak tahu dimanakah yang tersayang tersebut berada. Sampaikah hadiah tersebut?

Sebab tu Awwaluddin, Ma'rifatUllah!.

Tapi bila cerita bab ni, ramai yang takut sesat sebab tak pernah dengar/belajar.

Pertama-tama yang Ayahanda Ibrahim cari ialah Kekasih Sejatinya. Sesat sana, sesat sini & ada je yang tak kena. Setelah ketemui, barulah boleh bermadah asmara, berkasih sayang, memuji memuja & lain-lain.

Oh, bahagianya...

Haa! Lagi satu, ramai yang keliru antara Islam & Arab.

Masuk Islam tu bukan masuk Arab! Islam tu suci & murni. Islam tidak sepatutnya terikat dengan budaya Arab. Kalau begini jadinya, kasihan kat orang-orang yang tinggal kat kutub utara/selatan. Dahlah sejuk beku! Kena pakai jubah & serban pulak tu.

Sekadar berkongsi pendapat peribadi.

Teruskan menyampaikan!

Wassalam.

AbdElHmyd said...

Tambahan-
Benar solat itu tiang agama namun tiang perlukan tapak atau asas untuk berdiri kukuh. Dan Syahadah merupakan tapak atau asas tersebut.

wangsa said...

as salam sdr OrgOrg

terima kasih diatas catatan padat dan ringkas

secukup rasa utk menjadi pengingat diri

sering terlupa Nabi2 terdahulu teknologinya begitu canggih cth Nabi Sulaiman

tidak mustahil piramid2 itu tingalan tamadun dari para Nabi2 tersebut

Tuhan jadikan hutan2 kita begitu tebal dengan sebab2 tersendiri

puteri jalanan a.k.a annur said...

singgah sini...lama tak bertegur sapa dengan owner blog,hehe...

salam perjuangan...:)

Deepest Taycoon said...

AbdElHmyd,

Sorry beb gua celah sikit..
Kalau lu tak percaya!
Cam ner lu nak beriman?
Sedangkan 'percaya' itu satu bende yg mudah@simple@kelas yg sangat asas bila dibandingkan dgn 'iman'...
Kalau tak 'percaya'...lu beriman guna ape?
Boley lu tlg bg gua detail beb?
Trimas beb.

. said...

Salam buat sekalian alam,

Baru 'titik' sudah bernama.
Baru 'titik' sudah sempurna.
Baru 'titik' selesai sudah perjalanan.
Bekalannya telah sedia ada 'didalam'.
Carilah barang yang didalam itu.
Cari2lah,kenal2lah,mesra2kanlah.
Usah disibuk-sibukkan barang dan cerita yang diluar.

.